Indahnya Menjadi Wanita






Wanita adalah hiasan dunia yang di cipta daripada tulang rusuk kiri lelaki. Menjadi wanita bukan suatu perkara yang tidak baik, malah kamu harus berbangga sebab di jadikan sebagai wanita. Tapi sekarang ni ada juga golongan wanita masih belum puas hati terhadap apa yang di tetapkan Allah. Contoh yang terbaik ialah SIS. Mereka nak setaraf dengan lelaki (konon la) sehingga ada yang menjadi muazzin (sambil tak bertudung) masa solat jumaat dan malah menjadi imam kepada makmum lelaki (makmum gete' kata orang sabah) ketika solat jumaat. Astaghfirullah.. Mereka (SIS) tak dapat terima lelaki di angkat untuk menjadi pemimpin dan imam. Dan macam2 lagi mereka tak puas hati. Tapi tak sedar ka diorang kelebihan yang Allah beri kepada para wanita lebih baik dari lelaki? Baca dan hayati betul2 19 kelebihan wanita di bawah ni. Buka mata dan buka hati wahai si wanita yang bersyukur (SIS dan yang sama waktu dengannya).

1. Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki sebab sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah akan hal tersebut, jawab beliau, "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia".

2. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahim nya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah mencatatkan bagi nya setiap hari dengan 1000 kebajikan dan menghapus kan dari nya 1000 kejahatan.

3. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah mencatat kan bagi nya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah.

4. Apabila seseorang perempuan melahir kan anak, keluar lah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibu nya melahirkan nya.

5. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susu nya diberi satu kebajikan.

6. Apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara anak nya yang sakit, maka Allah memberi nya pahala seperti memerdekakan 70 hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah.

7. Barang siapa yang menggembira kan anak perempuan nya, darjat nya seumpama orang yang sentiasa menangis karena takutkan Allah dan orang yang takut kan Allah, akan diharam kan api neraka ke atas tubuhnya.

8. Barang siapa membawa hadiah, (baik makanan dari pasar ke rumah lalu diberikan kepada keluarga nya, maka pahala nya seperti bersedekah. Hendak lah mendahulu kan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barang siapa yang menyuka kan anak perempuan seolah-olah dia memerdeka kan anak Nabi
Ismail.

9. Tiap perempuan yang menolong suami nya dalam urusan agama, maka Allah memasuk kan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suami nya (10,000 tahun).

10. Wanita yang solehah itu lebih baik daripada 1,000 lelaki yang soleh.

11. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa, memelihara kehormatan nya serta taat akan suami nya, masuk lah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.

12. Aisyah berkata, "Aku bertanya kepada Rasulullah, siapa kah yang lebih besar hak nya terhadap wanita? Jawab rasulullah, "Suami nya. "Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jawab Rasulullah, "Ibu nya".

13. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibu bapa mu, maka jawab lah panggilan ibu mu dahulu.

14. Wanita yang taat akan suami nya, semua ikan- ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar bagi nya selama mana dia taat kepada suami nya serta menjaga sembahyang dan puasanya.

15. Wanita yang taat berkhidmat kepada suami nya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

16. Syurga itu di bawah tapak kaki ibu.

17. Wanita yang tinggal bersama anak-anak nya akan tinggal bersama aku (Nabi s.a.w) di dalam syurga.

18. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggung jawab, maka baginya syurga.

19. Daripada Aisyah r.a. Barang siapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuan lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang bagi nya dari api neraka.

Jadi, kenapa masih tak berpuas hati lagi? Wanita lebih banyak kelebihan dari lelaki. Kenapa jadi begitu? Itu adalah sebab masalah hati yang perlu di perbaiki lagi dari masa ke semasa. Ustaz aku kata, tiap hari kita mesti perbaharui syahadah kita. Refresh balik untuk jaga hati. Aku ni tak la baik sangat. Tapi "Berilah peringatan, sesungguhnya peringatan itu baik untuk orang yang beriman." Bersama kita membangun bersama Islam.

Wassalam..

Comments